ערך מנחה

פלא יועץ ערך מנחה

ידוע מאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות ו, ב) לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה שהרי אליהו לא נענה אלא בתפלת המנחה. והן בעוון רבים מעמי הארץ מקלין בה ואין מתפללין אותה בצבור, וכשמתפללין אותה ביחיד אין מתפלל אלא לאחר בין השמשות תפלה חטופה וקטופה, ויש שאין מתפללין אותה כלל, או מתפללין ערבית שתים ושגו בראה שלא התר להתפלל שתים, ואין תשלומין אלא למי ששגג או נאנס אנס גמור, והפסד רוח לא חשיב אנס, אין זה כי אם רע לב וחסרון אמונה, כי המאמין באמונה שלמה כמו שהוא האמת, כי השם יתברך הוא הנותן כח לעשות חיל, ולא יאמין שהמקצר בעבודתו ירבה כבוד ביתו והעובד עבודתו בשביל כך ימעט מנתו, הס כי לא להזכיר, וחבל על דמשתכחין שאין מתפללים כלל. אוי להם לבריות מיום הדין ומיום התוכחה, שהרי עתה בעוונותינו אין לנו לא מקדש וכו', וחסרנו כל טוב וכמעט זה כל עבודתנו לבוראנו, וזה כל יהידותנו שאנחנו מתפללים שחרית מנחה ערבית, ואם גם זה חסר יבואנו, מה אנו ומה חיינו, ולמה נגרע מגויי הארצות המתהללים באלילים שכמה מהם מניחים עסקם והולכים לבית תפלותם:
ויש אשר נגע יראת ה' בלבם ומשכימים לבית הכנסת להתפלל תפלת שחרית. וכבר כתב על זה הרב מוהר''ם די לונזאנו בזה הלשון, אם כנים אתם, בזאת תבחנו, אם תבואו להתפלל גם תפלת מנחה, ואם לא, חי פרעה כי מרגלים אתם, ומה שאתם משכימים לבית הכנסת הוא, לפי שבאותה שעה החנות סתומה, ואין יוצא ואין בא, אבל בתפלת המנחה שהחנות פתוחה והחנוני מקיף, הן כסף נחשב בעיניכם יותר מעבודת השם יתברך:
ויש שאין משכימין לתפלת שחרית, באשר אוהבים לנום שנה של שחרית ואונסתם אנס שנה, ואין זה חשוב אנס, ואין פוטר אותם מיום הדין, כי יאמר אלקים אם תבקשנה ככסף אז תבין יראת ה' (משלי ב ג), כידוע. אבל לפחות לו חכמו ישכילו לבוא להתפלל בבית הכנסת, שהרי אמרו (ברכות ו, א) אין תפלתו של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת. וגם יזהרו בתפלת המנחה דליכא אנס שנה כי היכי דתהוי להו הצלה פרתא, אבל אי בבקר חישי לאנס שנה ובערב לאנס סחורה תפלה מה תהא עליה, ומה יענה ליום פקדה, האם לא נברא אלא לישן ולעשות סחורה. ואם כזה יהיה עבד ה', שלא יוכל להפריש לעבודתו אפלו שתי שעות בכל עשרים וארבע שעות, זהו בושה וכלמה וכדי בזיון וקצף, רחמנא לצלן:
וידוע מאמר רבותינו זכרונם לברכה (קדושין כ א), שכיון שעבר אדם עברה ושנה בה נעשה לו כהתר. ואם תשאל לאדם, כמה שוה להתפלל תפלת מנחה וערבית בצבור, שיש כמה מצוות שהן נגררות ונלוות עמהן, הוא יענה שאין ערך אליהן, והוא מניח אותם בשביל בצע כסף מועט שלמראה עיניו ישפט שהוא מרויח באותה שעה מה שהוא שקר גמור ומפרסם בלי שום ספק, שאם מרויח ודרך רשעים צלחה הוא הטעאת היצר, וסוף סוך אינו רואה סימן ברכה, ויותר ממה שמרויח מפסיד. ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב, וברכת ה' היא תעשיר (משלי י כב), זה אמת ברור אלבא דכלי עלמא. אבל ההרגל נעשה טבע, ונעשה כהתר, עד כי הן בעוון רבים מעמי הארץ בוחרים להיות יושבים בשוקים וברחובות ובקרונות בטלנים, ולא תאוה נפשם לבא תאוה נפשם לבא לבית הכנסת להתפלל, וכן לענין תלמוד תורה ולכל המצוות זה כלל גדול, המרגיל עצמו לילך בדרך טובים, ההרגל נעשה לו טבע, ואם יום אחד יקרה לו מקרה בלתי טהור שלא עשה אותו דבר טוב, אפלו אם יהיה לו ממלי דחסידותא, ידמה לו כאלו אותו יום לא היה יהודי, ואם יפנה לבבו סוף שנעשה לו כהתר, ומרעה אל רעה יצא. לכן לו בכח יגבר איש, ואם תקפו יצרו והתנהג בדרך לא טוב יחיש מפלט לו, ולא יחליפנו וימיר אותו רע בטוב, כי רק ההתחלות קשות ואחר כך יערב לו ויבסם לו ואשריו בעולם הזה, וטוב לו לעולם הבא: 

כל הנושאים באתר פלא יועץ

אבירות לב אבלות אהבת איש ואשה אהבת הבנים והבנות אהבת הקדוש ברוך הוא אהבת לומדי התורה ויראי השם וחושבי שמו אהבת עצמו אהבת רעים אודות אומנות אונאה אונס אורחים אות א אות ב אות ג אות ד אות ה אות ו אות ז אות ח אות ט אות י אות כ אות ל אות מ אות נ אות ס אות ע אות פ אות צ אות ק אות ר אות ש אות ת אותד אותי אחדות אחים אכילה ושתיה אמונה אמן אמת אסופה אפיקורסות ארץ ישראל את נ בדיקה בוחר בורח בזיון בחור בטלה בית הכנסת בית המדרש בכורים בכיה בן בנין בעלי חיים בר לבב ברור ברורים ברכות בשורה בשר בת גאוה גאולה גבורה גדול גדר גוי גוף גזל גילה גירסא גלגול גלוח גלות גניבה גערה גר דאגה דבקות דבר דברי חכמים דובב שפתי ישנים דחיה דיבור דינים דירה דעת דפוס דרושים דרך דרך ארץ דרשן הבטחה הגדה הדלקה הודאה הוראה הידור הכאה הכנה הלבשה הלואה הליכה הלכה הן צדק הנאה הנהגה הסח הדעת הסכמה הצלה הקדמת המחבר הקפדה השואה השכמה השתדלות התבודדות התעוררות וידוי אות ו ויהי נועם ועד ותרנות זהירות זוהר זוודא זולל וסובא זיווג זכיה זכירה זכרונות זלזול זמירות זנות זקן זריזות זריעה חברה חברותא חוב חוזק חול המועד חולה חוסר חורבן בית המקדש חידוש חיזוק חיים חילול ה חינוך חכמה חלום חלוקה לפי אותיות חלוש חמדה חמיו וחמותו חמץ חן חנופה חסד חסידות חרטה חרש חשבון חשדא חשוד חשיבות חשק וחיבה חתן טבע טהרה טומאה טורח טיול טעות טעם טענות טרדה טרף יאוש יגיעה ידיעה יוהרא יונקי שדים יועץ יופי יין ילדות ימין יסוד יסורין יצר יראה ירידה ירשות ישוב הדעת ישיבה יתרון כבוד כבוד הבריות כהן כוויה כוונה כופה כינוי כיפור כלב כלה בבית אביה כליות כללות ב כניעה כסף כעס כפיות טובה כתיבה לב לבישה להורדה לווה לויה לימוד ליצנות לעז לשון הרע לשמה מהירות מובחר מונה מוסר מורא מותרות מזכה מחלוקת מחשבה מידות מילה מיתה מיתון מכירה מלכות מלמדי תינוקות ממון ממונה ממשלה מנהג מנוחה מנחה מסירה מעשר מצוות מרימות משא ומתן משפט ודין מתיקות מתן נאמנות נבלות נדיבות נדרים נחמה נטילת ידים ניצוח נס נסיון נסך נפילת אפיים נפלאות נפש נקיות נקימה ונטירה נר חנוכה נר שבת נשים סבלנות סגולה סוד סוכה סייג סיפוק סליחות סנגוריה סעודה ספינה ספק ספר תורה סרבנות סתר עבודת ה עבירה עונג עונה עונש עזר עיון עין הרע עמל ענוה עניה עניות עצבות עצה עצלות עצרת ערב עריות ערך ערך רצון ערכי אות א ערכי אות ב ערכי אות ג ערכי אות ד ערכי אות ה ערכי אות ו ערכי אות ז ערכי אות ח ערכי אות ט ערכי אות י ערכי אות כ ערכי אות ל ערכי אות מ ערכי אות נ ערכי אות ס ערכי אות ע ערכי אות פ ערכי אות צ ערכי אות ק ערכי אות ר ערכי אות ש ערכי אות ת עשירות פדות פה פורים פחד פסח פריה ורביה פרישות פרנסה פרשיות צדקה צוואה ציצית צניעות צעקה צפוי צרה קבורה קביעות קביעות צדקה קבלה קדושה קול קימה קללה קנאה קנס קרבנות קרובים קרי קריאה קריאת שמע ראיה ראש השנה רבו רבים רבית רגילות רדיפה רועה רופא רחיצה רחמנות רינה ריצה רכישה רפואה רשימת ערכים שאול שבועה שבח שבת שואל כענין שוגג שוחט שחוק שיחה שינה שיעור שיר שכל שכר מצוה שכר שכיר שלום שליח ציבור שם טוב שם שמים שמחה שמיעה שמירה שמש שנאה שפלות שק שקידה שקר שררה שש ששה שתיה שתיקה תהלים תוכחה תולדות תוקע תורה תחבולות תיקון תלמידי חכמים תלמידים תמימות תענית תפילין תשובה תשועה תשעה באב
כל הזכויות שמורות לאתר "פלא יועץ" 2009