זוודא

פלא יועץ ערך זוודא

ידוע עבדא דמיתי בש''ס (כתובות סז ב), דמר עוקבא בשעת פטירתו ראה חשבון צדקותיו אשר עשה שעלה לסך שבעת אלפים דינרי זהב. ואמר ארחין רחיקא וזודין קלילא. ופלגינהו לפלגא דנכסי לצדקה, שאף על פי שאמרו (שם) המבזבז אל יבזבז יותר מחמש. זהו מחיים, אבל בשעת מיתה מתר. ואדם יראה לעינים כשהולך בדרך, לפי הדרך אשר הוא הולך ולפי מספר הימים שיהיה בדרך, כך צריך להקדים כמה ימים להכין צידה לדרכו. צא וחשב לפי מה שיעמד בעולם שכלו ארך שנים אין מספר לו יחיה גבר שנין אלפין, ואלו ישלח לפניו צדקתו אלף אלפים ורבי רבבות דינרי זהב לא יספיקו לו:
ואם תאמר כיון שאין אדם יכול לצאת ידי חובתו לשלח לעולם הבא די מחסורו, וכי תאמרו מה נאכל, על כרחן לומר שהקדוש ברוך הוא עושה חסד ומתנת חנם, אם כן אפלו אם לא נשלח כלל על שלחן המלך אנו אוכלים. זה ודאי הבל, שכשאדם עושה כל אשר בכחו לעשות אז הוא נזון בזרוע כל ימי עולם בעולם הבא, כי אמור יאמר העבד אהבתי את אדוני והייתי חפץ לעבדו אם היה מניחני, ויפה לי שעה אחת של תורה ומעשים טובים מכל חיי העולם הבא (אבות ד יז), וכיון שהקדוש ברוך הוא סלקו מן העולם או לא נתן לו עשר לפזר יותר, בדין הוא שיטל שכרו משלם כל ימי עולם. לא כן הרשעים שאין עושים (טוב) את אשר בכחם לעשות, אין נותנים להם לעולם הבא אלא כשעור אשר עשו, וכשתכלה קרנא צריכים לבוא בגלגול לעולם הזה להרויח, כי היכי דליכל מדילה, ואין נותנים צדקה לעולם הבא, שאם אפשר בצדקה לא היה צריך אדם להולד ולהיות בעולם הזה, כידוע מה שכתבו המפרשים (עיין ירושלמי ערלה פ''א ה''ג) שטעם יצירת הולד הוא כדי שיהנה מיגיעו, משום דמאן דאכל דלא דילה בהיל לאסתכולי באפה. ועוד, כי יאמר ה' למה אתן לך צדקה, הלוא היית יכול להרויח ולהכין צידה לדרכך ולא רצית. הא למה זה דומה, למי שמשליך לאבוד ממונו והולך ושואל צדקה, שבודאי יכעסו עליו ולא ירחמו עליו ואל יהי חונן לו. ואם יאמר אדם שהשאור שבעסה הוא יצר הרע מעכב שאינו יכול להרויח ואין בכחו לעשות, מי יתן והיה שתהא טענה זו פוטרת את האדם מיום הדין, אבל כלי עלמא ידעי שמי שזאת טענתו אין פוטר אותו:
ומכלל האמור אתה תשמע, דהא דיוצא אדם ידי חובתו בנתינת המעשר, הינו דוקא בחיים חיותו כדי שלא יעני ויצטרך לבריות, אבל חיובא רמיא עליו לצוות בכל תקף באפן המועיל שלאחר פטירתו יפרישו לו מנכסיו חלק בראש כפי ברכת ה' אשר יתן לו לעשות בו מצוות ומעשים טובים, ויעשה חשבון כמה די לבניו להתפרנס בדרך כבוד והשאר יקח לעצמו. וכבר כתב מוהרי''א בספר ''ברית עולם'' (ספר חטידים סימן שמד) זה לשונו בקצור ישים האדם אל לבו כי כל ישעו וכל חפצו להניח לבניו עשר גדול, ואפלו אם אין לו בנים הוא חס על קרוב אחד להניח לו מזהב שבא אלפי רבבה, ואיך לא יחוס על עצמו לשאר נעור וריק לעולם הבא, ולא דעת ולא תבונה בו להחיות לב נדכאים ממה שחננו ה' וטוב לו לכפרת פשע ולהקריב ישע ולתקן מלבושים ומטעמים לנשמה קדושה, והגם כי יחוס על בנו או בן אחיו, מכל מקום הוא קודם לטל חלק בראש לתקון נשמה קדושה, ויחזיק עצמו לפחות כאחד מבניו לקח חלקו אתו עמו לתת לעניים תלמידי חכמים ויגנז למעלה, ומה תועלת יגיע לנפשו במה שיניח לבניו עשר גדול והוא ילך ריקם ויהיה עני באמת, ואחר פטירתו יהיה הולך וצוער והוא עצמו יראה שטות וקלקול מעשיו וכאבו נעכר ונפשו עליו תאבל, זה תכן דבריו. וקנאתי בהוללים הישמעאלים שבשעת פטירתם מניחים חלק מנכסיהם לעשות צרכי רבים או לבית תפלותם, ואנחנו למה נגרע. הנה כי כן מי האיש החפץ חיים נצחים ושלא להצטרך לבוא בסכנת ורעת הגלגול, כל אשר בכחו לעשות יעשה בגופו ובממונו, ויכין צידה לדרכו, אז ילך לקץ וינוח ותתענג בדשן נפשו באורים ונותנים לו נחלה בלי מצרים: 

כל הנושאים באתר פלא יועץ

אבירות לב אבלות אהבת איש ואשה אהבת הבנים והבנות אהבת הקדוש ברוך הוא אהבת לומדי התורה ויראי השם וחושבי שמו אהבת עצמו אהבת רעים אודות אומנות אונאה אונס אורחים אות א אות ב אות ג אות ד אות ה אות ו אות ז אות ח אות ט אות י אות כ אות ל אות מ אות נ אות ס אות ע אות פ אות צ אות ק אות ר אות ש אות ת אותד אותי אחדות אחים אכילה ושתיה אמונה אמן אמת אסופה אפיקורסות ארץ ישראל את נ בדיקה בוחר בורח בזיון בחור בטלה בית הכנסת בית המדרש בכורים בכיה בן בנין בעלי חיים בר לבב ברור ברורים ברכות בשורה בשר בת גאוה גאולה גבורה גדול גדר גוי גוף גזל גילה גירסא גלגול גלוח גלות גניבה גערה גר דאגה דבקות דבר דברי חכמים דובב שפתי ישנים דחיה דיבור דינים דירה דעת דפוס דרושים דרך דרך ארץ דרשן הבטחה הגדה הדלקה הודאה הוראה הידור הכאה הכנה הלבשה הלואה הליכה הלכה הן צדק הנאה הנהגה הסח הדעת הסכמה הצלה הקדמת המחבר הקפדה השואה השכמה השתדלות התבודדות התעוררות וידוי אות ו ויהי נועם ועד ותרנות זהירות זוהר זוודא זולל וסובא זיווג זכיה זכירה זכרונות זלזול זמירות זנות זקן זריזות זריעה חברה חברותא חוב חוזק חול המועד חולה חוסר חורבן בית המקדש חידוש חיזוק חיים חילול ה חינוך חכמה חלום חלוקה לפי אותיות חלוש חמדה חמיו וחמותו חמץ חן חנופה חסד חסידות חרטה חרש חשבון חשדא חשוד חשיבות חשק וחיבה חתן טבע טהרה טומאה טורח טיול טעות טעם טענות טרדה טרף יאוש יגיעה ידיעה יוהרא יונקי שדים יועץ יופי יין ילדות ימין יסוד יסורין יצר יראה ירידה ירשות ישוב הדעת ישיבה יתרון כבוד כבוד הבריות כהן כוויה כוונה כופה כינוי כיפור כלב כלה בבית אביה כליות כללות ב כניעה כסף כעס כפיות טובה כתיבה לב לבישה להורדה לווה לויה לימוד ליצנות לעז לשון הרע לשמה מהירות מובחר מונה מוסר מורא מותרות מזכה מחלוקת מחשבה מידות מילה מיתה מיתון מכירה מלכות מלמדי תינוקות ממון ממונה ממשלה מנהג מנוחה מנחה מסירה מעשר מצוות מרימות משא ומתן משפט ודין מתיקות מתן נאמנות נבלות נדיבות נדרים נחמה נטילת ידים ניצוח נס נסיון נסך נפילת אפיים נפלאות נפש נקיות נקימה ונטירה נר חנוכה נר שבת נשים סבלנות סגולה סוד סוכה סייג סיפוק סליחות סנגוריה סעודה ספינה ספק ספר תורה סרבנות סתר עבודת ה עבירה עונג עונה עונש עזר עיון עין הרע עמל ענוה עניה עניות עצבות עצה עצלות עצרת ערב עריות ערך ערך רצון ערכי אות א ערכי אות ב ערכי אות ג ערכי אות ד ערכי אות ה ערכי אות ו ערכי אות ז ערכי אות ח ערכי אות ט ערכי אות י ערכי אות כ ערכי אות ל ערכי אות מ ערכי אות נ ערכי אות ס ערכי אות ע ערכי אות פ ערכי אות צ ערכי אות ק ערכי אות ר ערכי אות ש ערכי אות ת עשירות פדות פה פורים פחד פסח פריה ורביה פרישות פרנסה פרשיות צדקה צוואה ציצית צניעות צעקה צפוי צרה קבורה קביעות קביעות צדקה קבלה קדושה קול קימה קללה קנאה קנס קרבנות קרובים קרי קריאה קריאת שמע ראיה ראש השנה רבו רבים רבית רגילות רדיפה רועה רופא רחיצה רחמנות רינה ריצה רכישה רפואה רשימת ערכים שאול שבועה שבח שבת שואל כענין שוגג שוחט שחוק שיחה שינה שיעור שיר שכל שכר מצוה שכר שכיר שלום שליח ציבור שם טוב שם שמים שמחה שמיעה שמירה שמש שנאה שפלות שק שקידה שקר שררה שש ששה שתיה שתיקה תהלים תוכחה תולדות תוקע תורה תחבולות תיקון תלמידי חכמים תלמידים תמימות תענית תפילין תשובה תשועה תשעה באב
כל הזכויות שמורות לאתר "פלא יועץ" 2009