ערך חיזוק

פלא יועץ ערך חיזוק

חזוק ביד לומדי התורה היא אבן תחיה בעליה עץ חיים היא למחזיקים בה (משלי ג יח) ויהללוה בשערים מעשיה (משלי לא לא). וידוע אמרם ז''ל (קה''ר כג) שעתיד הקדוש ברוך הוא לעשות צל וחפה לבעלי מצוות אצל בעלי תורה שנאמר (קהלת ז) בצל החכמה בצל הכסף. ועוד אמרו (במדבר רבה יג יז), שהקדים לזבולון שהיה מחזיק קדם ליששכר שהיה לומד, כי גדול המעשה יותר מן העושה. ואמרו שחולק עם הבעל תורה לעולם הבא שוה בשוה. מי ראה כזאת ומי שמע כאלה ולא יעשה זאת אפוא לתן מעט כסף שהוא דבר שאין בו ממש, הבל הבלים לקנות מעדנים לנפשו וחלק טוב לעולם הבא, כמו התלמידי חכמים אשר אין להם מנוחה בעולם הזה ולא יתנו שנה לעיניהם ותנומה לעפעפיהם וחיי צער יחיו על התורה, והעשיר טוב לב משתה תמיד וחשוב כאלו יושב ולומד כמו התלמיד חכם ונוטל חלק כמוהו ממנו יהיה. מי האיש אשר חננו ה' עשר ולא יעשה זאת, פתי וסכל יקרא, כי זה דומה למוצא לקנות מרגלית ואבן יקרה בעד פרוטה ואינו רוצה לקנות, אין לך כסיל ובער גדול מזה. ומה יענו ליום פקדה עשירי עם אשר אין להם פנאי לגע ספר ומוציאים כמה וכמה הוצאות בדברים של מה בכך, ואפלו גם לעברה ואין נותנים לב לעשות זאת ולהחזיק ביד לומדי התורה, תכסם בושה וכלמה:
אמנם כדי להיות כמו יששכר וזבולון צריך להספיק לתלמיד חכם די מחסורו אשר יחסר לו באפן שלא יהיה לו שום טרדא, ויותר טוב להחזיק ביד תלמיד חכם אחד ולתן לו די מחסורו מלהחזיק ישיבה של עשרה תלמידי חכמים ולתן להם מעט פרס, לא זו הדרך לטל חלק כחלק:
ואף על פי שהוא מחזיק ביד לומדי התורה אין פוטר אותו מלעסק בתורה כפי כחו לעתות הפנאי, שאך התלמיד חכם שתורתו אמנותו ולמד כל התורה כלה, לא נתנה לו רשות לעסק בדברים בטלים אלא בשעה שאינה לא מן היום ולא מן הלילה, דכתיב (יהושע א ח) והגית בו יומם ולילה, וכמובא בש''ס (מנחות צט, ב). רק זה כל פרי המחזיק שנחשב לו בשעה שהוא עוסק בפרקמטיא כאלו עוסק בתורה:
והנה התלמיד חכם שיש לו אפלו מועט משלו ראוי לו להיות מצטמק ויפה לו, ולא יתרצה לטל פרס ולמכר חלק מתורתו כי כל חפצים לא ישוו בה. ועין בזהר הקדוש (לד לד דף פח ב) בעבדא דרבי יוסי בן פזי שהחזיר הפז לעשיר באמרו כי דברי תורה נחמדים מזהב ומפז, עין שם. ובודאי שאם יגרע החצי מחלקו לעולם הבא וינתן לעשיר נמצא שהתלמיד חכם עושה חליפין רעים, כי יפה שעה אחת של קרת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה (אבות ד יז), ואם נאמר שאין נגרע ודומה למדליק נר מנר, הדבר קשה, שאם כן יהיה שוה הלומד תורה מתוך הדחק ללומד מתוך הרוחה, והלב מהסס. ומה גם בהגלות דברי הזהר הקדוש (שם) וגם שכתבו הפוסקום (פ''ת יו''ד סי' רמו סק''ב) שהלומד על פרס אינו מקים מצות והגית עין שם. באפן שלפי הנראה אם ימצא התלמיד חכם מי שירצה לתן לו בתורת דורון ובתורת צדקה, הרי זה יטל, אמנם על מנת לחלק חלק כחלק כיששכר וזבולון או על מנת שימכר לו רבי תורתו, לא יאבה ולא יקבל, שהוא כנותן זהב ומרגליות על עפרת ועפרות:
אך אמנם אם אינו מוצא להתפרנס באפן אחר ואם אין קמח אין תורה וסופה בטלה וגוררת עון (אבות ג יז) ראוי לו לקבל, לא בלבד כשנותן חצי חלקו לעולם הבא אלא אפלו אם יצטרך לתן כל חלקו אמור יאמר העבד הנאמן, אהבתי את אדוני, ויפה לי שעה אחת של תורה ומעשים טובים בעולם הזה בישוב כדי שאוכל לעבד עבודה שלמה כדת מה לעשות מכל חיי העולם הבא, ומה חשוב בעיני כל העולם הבא נגד כל דהוא שאוכל לעשות יותר נחת רוח ליוצרי, ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב (תהלים לד יא):
וידוע שבכל מלי שיך מאמר רבותינו ז''ל חייך קודמין (ב''מ סב, א) וענייך קודמין (שם עא, א) ומה גם בענין זה שהוא קודם ללמוד, ואם הוא אינו יכול ללמד יחזיק במעוזו לבניו שיהיה תורתם אמנותם, וכמו כן האחים אשר נפל בגורלם אח תלמיד חכם יהיו מחזיקים בידו, וכן לכל שהוא ממשפחתם ומבית אביהם הם קודמין ליאחרים וזכות הוא להם ולנפש אביהם. ובכן אם לא יוכל האחד להספיק יחד, כלם ישאו משא אחיהם התלמיד חכם באפן שתהיה תורתו אמנותו ולא יצטרך לבטל מלמודו ולא יהא לו שום טרדא, אלא תהא דעתו צלולה ומישבת עליו, ומלבד שיקבלו שכר טוב בעמלם ישאו ברכה מאת אביהם ואמם, ואין לך כבוד אב ואם גדול מזה. וכבר כתבתי בזה לעיל בערך אהבת לומדי התורה, עין שם. ואשר לא עצר כח להחזיק ביד לומדי התורה בממונו יחזיק בגופו לעמד לשרת ולקנות לו חפציו, או אם יוכל לעשות לו פרקמטיא לתלמיד חכם, וגדולה שמושה, וכחלק היורד למלחמה כן חלק היושב על הכלים, כל אדם אינו חיב אלא כשעורו אשר בכחו לעשות יעשה לעשות נחת רוח ליוצרו, ולזכות את נפש רוח נשמה כי זה חלקו:
והן בכלל מצות החזוק להחזיק ידי לומדי התורה ועושי מצוות בהיותו מכבדם ומנשאם, ושלא להיות גורם להיות נועל דלת בפני לומדי תורה ועושי מצוות בהיותו מבזה אותם ומלעיג עליהם, חס ושלום. והנה הגדולים אשר דעת ותבונה בהמה וכבר נכנסו בגדר בעל תורה ובעל מעשים טובים אין כל כך חשש שיחזרו בהם מפני לעג השאננים, אמנם אי צריך חזוק הינו לקטנים או המתחילים לחנך בתורה ובמצוות, ביותר צריך זרוז להחזיק בידם בדברים טובים ובמנות ומתנות לפי דעתו של בן ולפי רצונו, כדי שמתוך שלא לשמה יבוא לעשות לשמה. והרואים כבוד התורה ולומדיה וכבוד שעושים לבעלי מצוות יתלהב לבם לקרבה אל המלאכה ויתלהב לבם באמרם, אם בעולם הזה לעושי רצונו כך, לעולם הבא על אחת כמה וכמה: 

כל הנושאים באתר פלא יועץ

אבירות לב אבלות אהבת איש ואשה אהבת הבנים והבנות אהבת הקדוש ברוך הוא אהבת לומדי התורה ויראי השם וחושבי שמו אהבת עצמו אהבת רעים אודות אומנות אונאה אונס אורחים אות א אות ב אות ג אות ד אות ה אות ו אות ז אות ח אות ט אות י אות כ אות ל אות מ אות נ אות ס אות ע אות פ אות צ אות ק אות ר אות ש אות ת אותד אותי אחדות אחים אכילה ושתיה אמונה אמן אמת אסופה אפיקורסות ארץ ישראל את נ בדיקה בוחר בורח בזיון בחור בטלה בית הכנסת בית המדרש בכורים בכיה בן בנין בעלי חיים בר לבב ברור ברורים ברכות בשורה בשר בת גאוה גאולה גבורה גדול גדר גוי גוף גזל גילה גירסא גלגול גלוח גלות גניבה גערה גר דאגה דבקות דבר דברי חכמים דובב שפתי ישנים דחיה דיבור דינים דירה דעת דפוס דרושים דרך דרך ארץ דרשן הבטחה הגדה הדלקה הודאה הוראה הידור הכאה הכנה הלבשה הלואה הליכה הלכה הן צדק הנאה הנהגה הסח הדעת הסכמה הצלה הקדמת המחבר הקפדה השואה השכמה השתדלות התבודדות התעוררות וידוי אות ו ויהי נועם ועד ותרנות זהירות זוהר זוודא זולל וסובא זיווג זכיה זכירה זכרונות זלזול זמירות זנות זקן זריזות זריעה חברה חברותא חוב חוזק חול המועד חולה חוסר חורבן בית המקדש חידוש חיזוק חיים חילול ה חינוך חכמה חלום חלוקה לפי אותיות חלוש חמדה חמיו וחמותו חמץ חן חנופה חסד חסידות חרטה חרש חשבון חשדא חשוד חשיבות חשק וחיבה חתן טבע טהרה טומאה טורח טיול טעות טעם טענות טרדה טרף יאוש יגיעה ידיעה יוהרא יונקי שדים יועץ יופי יין ילדות ימין יסוד יסורין יצר יראה ירידה ירשות ישוב הדעת ישיבה יתרון כבוד כבוד הבריות כהן כוויה כוונה כופה כינוי כיפור כלב כלה בבית אביה כליות כללות ב כניעה כסף כעס כפיות טובה כתיבה לב לבישה להורדה לווה לויה לימוד ליצנות לעז לשון הרע לשמה מהירות מובחר מונה מוסר מורא מותרות מזכה מחלוקת מחשבה מידות מילה מיתה מיתון מכירה מלכות מלמדי תינוקות ממון ממונה ממשלה מנהג מנוחה מנחה מסירה מעשר מצוות מרימות משא ומתן משפט ודין מתיקות מתן נאמנות נבלות נדיבות נדרים נחמה נטילת ידים ניצוח נס נסיון נסך נפילת אפיים נפלאות נפש נקיות נקימה ונטירה נר חנוכה נר שבת נשים סבלנות סגולה סוד סוכה סייג סיפוק סליחות סנגוריה סעודה ספינה ספק ספר תורה סרבנות סתר עבודת ה עבירה עונג עונה עונש עזר עיון עין הרע עמל ענוה עניה עניות עצבות עצה עצלות עצרת ערב עריות ערך ערך רצון ערכי אות א ערכי אות ב ערכי אות ג ערכי אות ד ערכי אות ה ערכי אות ו ערכי אות ז ערכי אות ח ערכי אות ט ערכי אות י ערכי אות כ ערכי אות ל ערכי אות מ ערכי אות נ ערכי אות ס ערכי אות ע ערכי אות פ ערכי אות צ ערכי אות ק ערכי אות ר ערכי אות ש ערכי אות ת עשירות פדות פה פורים פחד פסח פריה ורביה פרישות פרנסה פרשיות צדקה צוואה ציצית צניעות צעקה צפוי צרה קבורה קביעות קביעות צדקה קבלה קדושה קול קימה קללה קנאה קנס קרבנות קרובים קרי קריאה קריאת שמע ראיה ראש השנה רבו רבים רבית רגילות רדיפה רועה רופא רחיצה רחמנות רינה ריצה רכישה רפואה רשימת ערכים שאול שבועה שבח שבת שואל כענין שוגג שוחט שחוק שיחה שינה שיעור שיר שכל שכר מצוה שכר שכיר שלום שליח ציבור שם טוב שם שמים שמחה שמיעה שמירה שמש שנאה שפלות שק שקידה שקר שררה שש ששה שתיה שתיקה תהלים תוכחה תולדות תוקע תורה תחבולות תיקון תלמידי חכמים תלמידים תמימות תענית תפילין תשובה תשועה תשעה באב
כל הזכויות שמורות לאתר "פלא יועץ" 2009