פלא יועץ ערך דירה
כמה צריך לדקדק בענין הדירה, שהרי אמרו (ברבות ח
א) לעולם ידור אדם במקום רבו, ואם יוכל לדור אצל תלמיד חכם גם כן
ימצא טוב, ולפחות יבחר לדור אצל איש צדיק תם וישר, שהרי זה דומה ליושב בצד אפרסמון
שקולט ריח טוב, ואל ידור אצל איש רע שדומה ליושב בצד נפט שקולט ריח רע. וכבר אמרו
רבותינו זכרונם לברכה (אבות א ז) הרחק משכן רע.
ואמרו (נגעים יב ו) אוי לרשע ואוי לשכנו, טוב לצדיק
וטוב לשכנו. רק שמי שהוא שכן אצל תלמיד חכם ילך אצלו תדיר וילמד מדרכיו, שאם לא כן
יותר טוב שאל ידור אצלו כי ענוש יענש כפלים על שהיה יכול ללמד ולא למד. וגם בערים
יבחר אדם באיזה עיר ידור כאשר כתבתי במקום אחר, ובפרט לדור בארץ ישראל, שהרי אמרו
(כתובות קי ב) הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה
וכו', וידוע שירושלים מקדשת מכל ארץ ישראל, ולכן מי שחשקה נפשו וטורח לֹשכון כבוד
בארצנו יבחר לו הטוב, טוב לקבע דירתו בירושלים עיר הקדש, תבנה ותכונן במהרה בימינו,
אם לא שחושב שבעיר אחרת יהיה לו יותר ישוב לעבודת השם יתברך, שאז אפלו ישיבת חוצה
לארץ טובה מישיבת ארץ ישראל, כי זה כל האדם שיעבד את בוראו עבודה שלמה עבודה תמה
ויהיה הוא משכן אל הקדשה, כדכתיב (שמות כה ח) ועשו
לי מקדש ושכנתי בתוכם. ופרשו רבותינו ז''ל בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. וכתיב
(ירנזיה ז ה): היכל ה' המה, ואמרו בזהר הקדוש זכאה
בר נש דעבד לה לשכינתא דירה נאה בלבה. ועל כל פנים לעת זקנתו עת לחננה על הנשמה
להשיב הפקדון אל האלקים, אשר בכחו לעשות יעשה לעלות אל מקום המזבח שם תהא מיתתו שם
תהא קבורתו והיתה כבוד מנוחתו. על זאת יתפלל כל ימי היותו, כמאמר דוד המלך עליו
השלום (תהלים כז ד) אחת שאלתי מאת ה' וכו' לחזות
בנעם ה' ולבקר בהיכלו אולי ישמע ה' קולו: