פלא יועץ ערך נקיות
עקר הנקיות להיות נקי מעוון, שהם הם המטנפים ומלכלכים את
הנפש, וגורם פגם ולכלוך בהיכל המלך, מלכו של עולם, וכל דהוא עוון אשר חטא עושה רשם
בנשמתו ובעולמות העליונים ובכסא הכבוד, וכהנה רעות אשר קצור קצרה יד שכלנו מהבין
והשכיל. אי לזאת יחרד האיש וילפת ויזהר להיות נקי כפים מכל נדנוד אסור, ואם חטא
ימהר לעשות דרכי התשובה ולכפר אשר חטא על הנפש, וכל אשר בכחו לעשות יעשה לנקות את
אשר פגם למעלה, שאם לא יחיש
לנקות ולטהר, יגדל ענש האחרון מן הראשון, שלא חס על כבוד קונו
לרחץ ולקנח אשר לכלך היכלו. ונכתב עוד בזה לקמן בערך ''תשובה'' בסיעתא דשמיא:
ויש נקיות שצריך לזהר בו הרבה, דהינו שיהא גופו נקי מלגו
ומלבר בעמדו לשרת בשם ה' בתפלות וברכות ולמודים, שהרי אמרו (תענית יא
א) לעולם יראה אדם כאלו קדוש שרוי בתוך מעיו, דהינו שינקה גופו.
ואמרו (ברכות כג א) הנצרך לנקביו אל יתפלל ואם התפלל
תפלתו תועבה. וגם מבחוץ צריך לזהר שלא יהא צואה בפי הטבעת שפוסל התפלה, וגם מלבושיו
יהיו נקיים מכל טנוף, וגם המקום צריך שיהא נקי מכל טנוף ולכלוך ומכל ריח רע. ועל מי
שאינו נזהר בזה כתיב (במדבר טו לא) דבר ה' בזה הכרת
תכרת הנפש ההיא רחמנא לצלן. ומצוה זו מטלת על הנשים במקום דאיכא תינוקות, שתהיה
צופיה הליכות ביתה (משלי לא כז) שיהיה לעולם בנקיות
ושיהיו בניה בנקיות, ואם לא תזהר, האשה ההיא תשא את עוונה, ואשה יראת ה' היא תתהלל
(שם ל):
וגם בכלל מדת הנקיות שיהא נקי מכל רבב ומכל לכלוך, ויהיו
בגדיו נקיים ומגהצים ולא יראה החוצה בבגדים מלכלכים כאחד הריקים, דלאו ארח ארעא.
וידוע מאמר רבותינו זכרונם לברכה (שבת קיד א) על
התלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו. וכל אדם יעשה עצמו תלמיד חכם לענין זה: