ערך אורחים

פלא יועץ ערך אורחים

מצות הכנסת אורחים היא מצוה רבה, שמנו אותה בכלל דברים שאדם אוכל פרותיהם בעולם הזה והקרן קימת לו לעולם הבא (פאה פ''א, מ''א), אשרי איש שיוכל לעשותה בהיות לו רחב בית מושב, חסד גדול הוא עושה, שהחסד יגדל ערכו לפי צרך המקבל ודחקו וצערו. והנה אם בא אורח לעיר, איש עני שאין ידו משגת לקח לו מלון לעצמו, או שאינו לפי כבודו לישב במלון, או שאין מלון נמצא בעיר מה יעשה אותו האיש אם אין איש מאסף אותו הביתה והוא גר בארץ נכריה, אנה יפנה לעזרה, וכי ימצא איש שמאסף אותו חיה יחיה ממש, ולכן למצוה רבה יחשב. ולפי גדל המצוה ככה יעשה נחת רוח לֹיוצרו ובא בשכרו. ולכן על האורח יקל בעיניו ועל יסבל ולא יבל. אשרי איש אוהב את ה', לפי רב האהבה אין טרחא ואין כסף נחשב בעיניו נגד עשות נחת רוח ליוצרו. אבל כבר אמרו (חובות הלבבות בהקדמה) מכלל הזהירות שלא תהא זהיר הרבה, וכתיב (קהלת ז טז) ''אל תהי צדיק הרבה''. ולכן יזהר במה שכתב בספר בן סירא (יבמות סג, ב) לא הכל תביא ביתך. שאם יודע בו שאינו איש טוב לא יביאהו אל ביתו, ובפרט אם אין לו אלא בית אחד עם אשתו ובני ביתו, אם יקבל אורח בביתו שיישן עמו בביתו עברה היא בידו. וגם כשיקבל אורח בביתו ישמר נכסיו ממנו כדי שלא יבוא לחשדו אם יחסר לו שום דבר, כמאמר רבותינו זכרונם לברכה (דרד ארץ רבה פרק ה) כל אדם הוי חושדן כלסטים ומכבדן כרבן גמליאל, ומיתו מעשה באבות דרבי נתן על רבי יהושע שקבל אורח, והאכילו והשקהו והעלהו לעליה לישן ונטל הסלם מתחתיו. בחצי הלילה קם האורח וגנב כל אשר בעליה, וכשרצה לירד נפל מן העליה ונשברה רגלו. אמר לו רבי יהושע: כבר קדמוך רבנן שאמרו הוי חושדן כלסטים. (ומה טוב אם אפשר שלא תצא אשת בעל הבית החוצה בפני האורח, ובפרט כשהיא מקשטת, דמגרי בה יצר הרע, ואולי מידי הרהור לא יצא. אבל מצד אחר יש פסידא כשאשת בעל הבית היא תתגרש ואינה מסבה עם בעלה על השלחן, שאפשר יכבד עליהם יותר ישיבת האורח ולא יראו העת שילך לו, וגם האורח יהיה מצטמק בחשבו איך בשבילי אשת בעל הבית מוצאת מבית תענוגיה מלאכל עם בעלה. לכן כל ערום יעשה בדעת, ויבחר לו דרך ישרה לפי מה שהוא אדם האורח, והישר בעיניו יעשה):
ומתנאי מצות הכנסת אורחים, שיהא מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות, ויותר חשוב ומקבל ומרצה בעיני אלקים ואדם פת חרבה עם יפה עינים וטוב ראי ממאכילו פטומות בפנים זועפות. ואם קשה בעיניו להוציא הוצאה מרבה מקצר יד או מקצר רוח, אל ירבה בהוצאה. ואל ישיאנו יצרו לומר, שכדי להזמין אורח צריך הכנה הרבה, כדאמרי הני נשי שעיניהן צרות באורחים, שכל אשר בבית ימעט בעיניהן כשיש אורח ועושות לבעליהן שיהיו מרבים להביא באמרן, אי אפשר לכבד אחרים בקלון עצמו, ומתוך כך ממנעי ולא מיתו אורחים. אבל זו עצת יצר הרע הוא למנע טוב מבעליו מצוה רבה כזו. לכן אם קשה עליו ההוצאה, אל יחוש להוציא יותר על מה שהוא רגיל כדי שלא יכבד עליו האורח, ואין זה קלון אלא כבוד, דניחא לה לאורח שלא ירבה בהוצאה כדי שלא יהא כבד, וכל מה שרואה שמרבים בהוצאה הוא מצטמק, בחשבו כמה טרחות טרח בעל הבית בשבילי וחושש שסוף סוף יכבד עליו. אבל כשרואה שאינו מרבה בהוצאה, נוח לו. וברוח שפתיו ישביענו בדברים טובים ויפיק לרעב נפשו באפן שיאכל בשמחה לחמו וישתה בלב טוב מימיו:
והן בכלל שאפלו אם יש כעס וצער בלבו מחמת איזו סבה, יסיר כעס מלבו ואל יראה בפני האורח אלא פנים שוחקות, לבל יחשב האורח שבשבילו פניו רעים. וידוע מאמר רבותינו זכרונם לברכה (ב''ב ט, ב), שהנותן צדקה לעני מתברך בשש ברכות, והמפיסו מתברך באחת עשרה ברכות. ולעולם אל יזוז ממחשבתו גדל המצוה וגדל שכרה, למען לא יכבד עליו ויעשה בחבה יתרה. ובפרק הנסיעה הענק יעניקנו צידה לדרך כברכת ה' אשר נתן לו, וילוהו וילך לו, ובזה יברך ה' חילו:
ומתנאי האורח, שלא יכביד על בעל הבית. ומי שאפשר לו לישב במלון לעצמו, לא יבקש לישב בבית בעל הבית, ואף אם יזמינו לו לא יאבה עד אשר יפצירו בו, כדי שידע בברור שבלב שלם מזמינים אותו ולא מחמת כסופא, כי ידוע שכל המקבל הנאה מחברו שלא בלב שלם אלא משום כסופא יש בו סרך גזל (ספר חסידים סי' שטז). וגם כשהוא מכרח לישב בבית בעל הבית לא ירבה ישיבתו אצלו זמן וזמנים, כי כל המרבה יכבד. ואם הכרח לישב זמן הרבה בעיר, לא יכנס בבית בעל הבית לישב אצלו בתדירות אם יש מלון בעיר, ואם סבור שיהא לזמן מועט ונתארך הדבר, יבקש עלה לצאת לו למלון או לבית אחר בחכמה ודעת באפן שלא יהא פוגם ונפגם. ואף בזמן היותו בבית בעל הבית לא ישב תדירי בבית כל היום, אלא יפנה מעט הנה ומעט הנה באפן שלא יכבד על שום אדם. ולא ישאל שאלות ומענות מבעל הבית, ולא ישאל לו על עסקיו או על כליו. ואם ידו משגת ואינו חסרון כבוד לבעל הבית גם הוא יפתח את ידו להוציא הוצאות ולקנות צרכי סעדה, ויהא מרבה בכבוד בעל הבית וכבוד כל בני הבית, ויראה געגועים וחבה יתרה לילדים, וימלא פיו תהלתו ויברך אותו בברכתו. ובעת לכתו יתן חנות לבעל הבית ולאשתו. ואחר נסיעתו גם כן יפקד אותם באגרתו, ובזה יהא נאה בשיבתו:
וגם על גבאי צדקה חיובא רמיא לפקח עינים על האורחים, ולפי מה שהוא אדם יתן לו מדור לפי כבודו מבני העיר חוזר חלילה. ולמי שאין נותנים לו בעל הבית ונותנים בית מלון מן הקהל, כמנהג בהרבה מקומות, יכינו הבית שיהא טוב בית מושב לימות החרף, ויכינו שם כרים וכסתות, ואפלו מלאים תבן, וכלי בית הנצרכים, ואפלו כלי חרס. ויתנו להם מזונותיהם די ספוקם דבר יום ביומו בסבר פנים יפות. ומה טוב לתן להם בעל הבית לפחות משבת לשבת. ובעת נסעם יתן להם צידה לדרך לפי מה שהוא אדם ולפי יכלת הקהל ולא יקמץ הרבה, שהרי זה חוטא ולא לו. לכן יכלכל דבריו במשפט ויפיסם בדברים טובים לכבוד ה' כי יעמד לימין אביון. ודין להם צרתם שהם נודדים ללחם והם אמללים ונדכאים, וכל העושה טובה עמהם עם האלקים הוא עושה, וכל המרחם על הבריות, מרחמים עליו מן השמים (שבת קנא ב). אמנם גם האורח צריך שלא יכביד מאד על הקהל, ולא ישאל בחזקה, אלא תחנונים ידבר רש (משלי יח כג) ולבסוף יתרצה במה שנותנים לו, אם מעט ואם הרבה יקח, ויברך את הקהל, ולא יעשה מריבה, ולא ימסר דין, חס ושלום, רק יבקש ממי שהעשר והנכסים שלו, הוא יתן בלבם נדיבות לב לתן לו, או ממקום אחר ישלח שלומיו, כי הרבה שלוחים למקום ומידו הכל, חן וכבוד יתן ה', לא ימנע טוב להולכים בתמים: 

כל הנושאים באתר פלא יועץ

אבירות לב אבלות אהבת איש ואשה אהבת הבנים והבנות אהבת הקדוש ברוך הוא אהבת לומדי התורה ויראי השם וחושבי שמו אהבת עצמו אהבת רעים אודות אומנות אונאה אונס אורחים אות א אות ב אות ג אות ד אות ה אות ו אות ז אות ח אות ט אות י אות כ אות ל אות מ אות נ אות ס אות ע אות פ אות צ אות ק אות ר אות ש אות ת אותד אותי אחדות אחים אכילה ושתיה אמונה אמן אמת אסופה אפיקורסות ארץ ישראל את נ בדיקה בוחר בורח בזיון בחור בטלה בית הכנסת בית המדרש בכורים בכיה בן בנין בעלי חיים בר לבב ברור ברורים ברכות בשורה בשר בת גאוה גאולה גבורה גדול גדר גוי גוף גזל גילה גירסא גלגול גלוח גלות גניבה גערה גר דאגה דבקות דבר דברי חכמים דובב שפתי ישנים דחיה דיבור דינים דירה דעת דפוס דרושים דרך דרך ארץ דרשן הבטחה הגדה הדלקה הודאה הוראה הידור הכאה הכנה הלבשה הלואה הליכה הלכה הן צדק הנאה הנהגה הסח הדעת הסכמה הצלה הקדמת המחבר הקפדה השואה השכמה השתדלות התבודדות התעוררות וידוי אות ו ויהי נועם ועד ותרנות זהירות זוהר זוודא זולל וסובא זיווג זכיה זכירה זכרונות זלזול זמירות זנות זקן זריזות זריעה חברה חברותא חוב חוזק חול המועד חולה חוסר חורבן בית המקדש חידוש חיזוק חיים חילול ה חינוך חכמה חלום חלוקה לפי אותיות חלוש חמדה חמיו וחמותו חמץ חן חנופה חסד חסידות חרטה חרש חשבון חשדא חשוד חשיבות חשק וחיבה חתן טבע טהרה טומאה טורח טיול טעות טעם טענות טרדה טרף יאוש יגיעה ידיעה יוהרא יונקי שדים יועץ יופי יין ילדות ימין יסוד יסורין יצר יראה ירידה ירשות ישוב הדעת ישיבה יתרון כבוד כבוד הבריות כהן כוויה כוונה כופה כינוי כיפור כלב כלה בבית אביה כליות כללות ב כניעה כסף כעס כפיות טובה כתיבה לב לבישה להורדה לווה לויה לימוד ליצנות לעז לשון הרע לשמה מהירות מובחר מונה מוסר מורא מותרות מזכה מחלוקת מחשבה מידות מילה מיתה מיתון מכירה מלכות מלמדי תינוקות ממון ממונה ממשלה מנהג מנוחה מנחה מסירה מעשר מצוות מרימות משא ומתן משפט ודין מתיקות מתן נאמנות נבלות נדיבות נדרים נחמה נטילת ידים ניצוח נס נסיון נסך נפילת אפיים נפלאות נפש נקיות נקימה ונטירה נר חנוכה נר שבת נשים סבלנות סגולה סוד סוכה סייג סיפוק סליחות סנגוריה סעודה ספינה ספק ספר תורה סרבנות סתר עבודת ה עבירה עונג עונה עונש עזר עיון עין הרע עמל ענוה עניה עניות עצבות עצה עצלות עצרת ערב עריות ערך ערך רצון ערכי אות א ערכי אות ב ערכי אות ג ערכי אות ד ערכי אות ה ערכי אות ו ערכי אות ז ערכי אות ח ערכי אות ט ערכי אות י ערכי אות כ ערכי אות ל ערכי אות מ ערכי אות נ ערכי אות ס ערכי אות ע ערכי אות פ ערכי אות צ ערכי אות ק ערכי אות ר ערכי אות ש ערכי אות ת עשירות פדות פה פורים פחד פסח פריה ורביה פרישות פרנסה פרשיות צדקה צוואה ציצית צניעות צעקה צפוי צרה קבורה קביעות קביעות צדקה קבלה קדושה קול קימה קללה קנאה קנס קרבנות קרובים קרי קריאה קריאת שמע ראיה ראש השנה רבו רבים רבית רגילות רדיפה רועה רופא רחיצה רחמנות רינה ריצה רכישה רפואה רשימת ערכים שאול שבועה שבח שבת שואל כענין שוגג שוחט שחוק שיחה שינה שיעור שיר שכל שכר מצוה שכר שכיר שלום שליח ציבור שם טוב שם שמים שמחה שמיעה שמירה שמש שנאה שפלות שק שקידה שקר שררה שש ששה שתיה שתיקה תהלים תוכחה תולדות תוקע תורה תחבולות תיקון תלמידי חכמים תלמידים תמימות תענית תפילין תשובה תשועה תשעה באב
כל הזכויות שמורות לאתר "פלא יועץ" 2009