פלא יועץ ערך סתר
כמה מעלה העושה מעשיו בסתר ובפרט בענין הצדקה כדכתיב
(משלי כא יד). מתן בסתר יכפה אף. כי הנותן צדקה
בפרהסיא ענוש יענש, כמאמר רבותינו זכרונם לברכה על הפסוק (קהלת יב
יד) כי את כל מעשה האלקים יבא במשפט על כל נל, נלם אם טוב. זה
הנותן צדקה בפרהסיא (חגיגה ה, א). ואמרו
(שם) רבי ינאי חזיה לההוא גברא דיהיב צדקה בפרהסיא,
אמר לה, מוטב דלא יהבת לה מהשתא דיהבת לה וכספתה. ורבים מהמון העם שגו בזה שנותנים
בפרהסיא ומתנתם מעוטה וחרפתם מרבה, ה' הטוב יכפר בעדם. וכבר פרשו הראשונים על הפסוק
(דברים טז יז) איש כמתנת ידו כברכת ה' אלקיך אשר נתן
לך שכמו שהברכה שורה בדבר הסמוי מן העין, כך המתנה לעני צריכה להיות סמוי מן העין,
וידוע עבדא דמר עקבא שנכנסו הוא ואשתו לתוך תנור אש כדי שלא יראה אותם העני ויתביש,
כי מוטב לו לאדם שיפיל את עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו
(כתובות סז, ב):
והן אמת, שהכל לפי מה שהוא אדם ולפי טבעו ומדתו והרגלו, יש
שפניו משתנים ככרכם, בפרט אם היה עשיר וירד ולא נסה עדין לקבל צריך סתר גדול כי
בשתו מרבה, וצריך לעשות כמו שכתבתי בערך רדיפה, עין שם. ויש שאינו חושש כל כך
וימינו פשוטה לקבל, אבל על כל פנים אין לך אדם שלא יהא בוש ונכלם המעט הוא אם רב,
ולב יודע מרת נפשו ולמחש מיהא בעי לפי חמר שבו, וכן בכל המצוות ולמודים ומדות
חסידות וסדר קדשה, העושה מעשיו בסתר הרי זה מתעלה ונצול מחשש יהרא ומעין הרע, ומורה
ובא שמעשיו לשם שמים ואת צנועים חכמה (משלי א ב)
והברכה שורה, ואין יצר הרע שולט בו, וכהנה רבות כמה מעלות טובות, ואפלו מבני ביתו
יסתיר עניניו אם לא שעושה דוקא לשם שמים שילמדו ממנו: