ערך בית המדרש

פלא יועץ ערך בית המדרש

אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סוכה נב, ב, קדושין ל, א) אם פגע בך מנול זה, משכהו לבית המדרש. אם אבן הוא נמוח, אם ברזל הוא מתפוצץ. ובית המדרש הוא המקום שלומדים בו תורה ברבים. וראוי ליחד מקום בכל עיר ועיר שיהא מיחד לבית המדרש ללמד תורה ברבים. אם יש תלמידי חכמים בעיר, יאספו כלם כאחד מדי יום יום או לילה ללילה, ויהיה להם קביעות ללמד בעיון ופלפול במקום שלבם חפץ בגפ"ת או בפוסקים וכדומה. כי אמרו רבותינו ז''ל (ברכות ח א) אוהב ה' שערים המצינים בהלכה מכל בתי כי, בסיות ובתי מדרשות, ואין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד. ולשאר עמא דארעא יהיה להם מקום קבוע ללמד ברבים סדר חק לישראל, ובערב גם כן ילמדו ברבים מקרא משנה, ויקחו להם איזה תלמיד חכם שידרש להם דברי אגדה ודינים ימוסר, ובזה יקימו והגית בו יומם ולילה (יהושע א ח). וכן בכל ליל הששי יקבעו מדרש וילמדו דנים לדעת את חקי האלהים ואת תורותיו, ושאר למודים כגון, משניות, אדרא, תהלים. ומה טוב ומה נעים ללמד פעם אחת בשבוע סדר תרי''ג מצוות לקים ונשלמה פרים שפתינו (הושע יד ג):
וטוב לגבר שאל ימנע רב טוב מעצמו, ואל ימנע עצמו מבית המדרש אפלו פעם אחת. ואל יטעהו יצרו במשאות שוא ומדוחים, כי גדול כח תורה דרבים לרצון ונחת רוח לפני אביו שבשמים, ומה גם בלמוד העיון והפלפול, שאין התורה נקנית אלא בחבורה (ברכות סג, ב). וכתיב (ירמיה נ לו) חרב אל הבדים, ואמרו חז''ל (ברכות שם, תענית ז, א) חרב על שונאיהם של תלמידי חכמים שיושבים בד בבד ועוסקים בתורה, ולא עוד אלא שמטפשים, ולא עוד אלא שחוטאים. וכתיב (משלי כז יז) ברזל בברזל יחד וכו'. ותנן (אבות ו, ה): התורה נקנית בפלפול החברים. ומה גם לברר הדין על בריו, החבורה צריכה מאד, שהרי אמרו (סנהדרין ז, ב ע''ש) דרבא כי אתי טרפה קמה מכניף לכלהו טבחי דמחוזא, אמר, כי היכי דלמטי להו שיבא מכשורא. ואנן יתמי דיתמי מה נענה בתרה. אמנם צריך שיהא הלמוד כדת וכהלכה, שיהיו מנעימים זה לזה בהלכה, ולא חובלים זה את זה בהלכה, ולא יאמר קבלו דעתי, ולא יהא תוקע עצמו לדבר הלכה, אלא כל אחד יאמר דעתו פעם אחת אם קבלו, קבלו, ואם לא קבלו, מאי אכפת לו, ולא יתחזק מאד לסתר דברי חברו. ויהא אדם ירא שמים ומודה על האמת ומקבל האמת ממי שאמרה ולא יבוש, כי מודים דרבנן הינו שבחיהו. ואם גדלה חיוב האהבה בין איש ובין רעהו אצל כל אדם, על אחת כמה וכמה בין החברים הלומדים ביחד, שכתב הרב האר''י שצריך שיהא ביניהם אהבה עזה, אהבת הנפש, כגוף אחד כאיש אחד:
וכל ההולכים לבתי מדרשות יזהרו לישב שם באימה ביראה, כלם כאחד באגדה אחת יושבים ולומדים בשפה ברורה ובנעימה קדושה. ובשעה שהחכם דורש יעמדו כלם בשתיקה, ותהיינה אזניהם קשובות אל דברי הדורש בחבה לשמר ולעשות ולקים, ומכל מקום לא יעשו חס ושלום שחוק או קלות ראש או דברים בטלים כיושבי קרנות בבית המדרש, כי גדולה קדשת בית המדרש יותר מקדשת בית הכנסת (מגילה כז א), וכל בי עשרה קדמא שכינתא (סנהדרין לט א). וצריך לישב שם באימה ויראה, עושה אלה יהיה חלקו מיושבי בית המדרש, ואם לא ההעדר טוב ממציאות הרע, שאם הולך שם לישן ולהיות מעלה עשן כל הלילה ולעסק בשיחה בטלה ושחוק וקלות ראש, יאמר ה', (ישעיהו א יב), מי בקש זאת מידכם רמס חצרי ולבוא אל ביתי להיות חוטא ומחטיא הלוא טוב לכם שתנוחו על משכבכם בביתכם. אבל אם יוכל לכף את יצרו לישב שם כאשר יאות, עוסק בתורה או שומע בלמודים, לא יאבד מלילך לבית המדרש אפלו פעם אחת, שהרי אמרו רבותינו ז''ל (חגיגה ט, ב) איזהו חסרון לא יוכל להמנות זה שנמנו חבריו לדבר מצוה ולא נמנה עמהם. ואמרו רבותינו ז''ל (דב''ר ז א), שעל כל יום שמנע אדם עצמו מלילך לישיבה של מטה, דוחים אותו לעתיד לבוא מישיבה של מעלה, ומאבד טובה הרבה של הלמוד ברבים, ומאבד מדעת את חקי האלקים ואת תורותיו, ומאבד טובה מרבה של הקדישים, וכהנה טובות הרבה. לכן אוהב נפשו יהא חלקו מיושבי בית המדרש תמיד. אשרי מי שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו: 

כל הנושאים באתר פלא יועץ

אבירות לב אבלות אהבת איש ואשה אהבת הבנים והבנות אהבת הקדוש ברוך הוא אהבת לומדי התורה ויראי השם וחושבי שמו אהבת עצמו אהבת רעים אודות אומנות אונאה אונס אורחים אות א אות ב אות ג אות ד אות ה אות ו אות ז אות ח אות ט אות י אות כ אות ל אות מ אות נ אות ס אות ע אות פ אות צ אות ק אות ר אות ש אות ת אותד אותי אחדות אחים אכילה ושתיה אמונה אמן אמת אסופה אפיקורסות ארץ ישראל את נ בדיקה בוחר בורח בזיון בחור בטלה בית הכנסת בית המדרש בכורים בכיה בן בנין בעלי חיים בר לבב ברור ברורים ברכות בשורה בשר בת גאוה גאולה גבורה גדול גדר גוי גוף גזל גילה גירסא גלגול גלוח גלות גניבה גערה גר דאגה דבקות דבר דברי חכמים דובב שפתי ישנים דחיה דיבור דינים דירה דעת דפוס דרושים דרך דרך ארץ דרשן הבטחה הגדה הדלקה הודאה הוראה הידור הכאה הכנה הלבשה הלואה הליכה הלכה הן צדק הנאה הנהגה הסח הדעת הסכמה הצלה הקדמת המחבר הקפדה השואה השכמה השתדלות התבודדות התעוררות וידוי אות ו ויהי נועם ועד ותרנות זהירות זוהר זוודא זולל וסובא זיווג זכיה זכירה זכרונות זלזול זמירות זנות זקן זריזות זריעה חברה חברותא חוב חוזק חול המועד חולה חוסר חורבן בית המקדש חידוש חיזוק חיים חילול ה חינוך חכמה חלום חלוקה לפי אותיות חלוש חמדה חמיו וחמותו חמץ חן חנופה חסד חסידות חרטה חרש חשבון חשדא חשוד חשיבות חשק וחיבה חתן טבע טהרה טומאה טורח טיול טעות טעם טענות טרדה טרף יאוש יגיעה ידיעה יוהרא יונקי שדים יועץ יופי יין ילדות ימין יסוד יסורין יצר יראה ירידה ירשות ישוב הדעת ישיבה יתרון כבוד כבוד הבריות כהן כוויה כוונה כופה כינוי כיפור כלב כלה בבית אביה כליות כללות ב כניעה כסף כעס כפיות טובה כתיבה לב לבישה להורדה לווה לויה לימוד ליצנות לעז לשון הרע לשמה מהירות מובחר מונה מוסר מורא מותרות מזכה מחלוקת מחשבה מידות מילה מיתה מיתון מכירה מלכות מלמדי תינוקות ממון ממונה ממשלה מנהג מנוחה מנחה מסירה מעשר מצוות מרימות משא ומתן משפט ודין מתיקות מתן נאמנות נבלות נדיבות נדרים נחמה נטילת ידים ניצוח נס נסיון נסך נפילת אפיים נפלאות נפש נקיות נקימה ונטירה נר חנוכה נר שבת נשים סבלנות סגולה סוד סוכה סייג סיפוק סליחות סנגוריה סעודה ספינה ספק ספר תורה סרבנות סתר עבודת ה עבירה עונג עונה עונש עזר עיון עין הרע עמל ענוה עניה עניות עצבות עצה עצלות עצרת ערב עריות ערך ערך רצון ערכי אות א ערכי אות ב ערכי אות ג ערכי אות ד ערכי אות ה ערכי אות ו ערכי אות ז ערכי אות ח ערכי אות ט ערכי אות י ערכי אות כ ערכי אות ל ערכי אות מ ערכי אות נ ערכי אות ס ערכי אות ע ערכי אות פ ערכי אות צ ערכי אות ק ערכי אות ר ערכי אות ש ערכי אות ת עשירות פדות פה פורים פחד פסח פריה ורביה פרישות פרנסה פרשיות צדקה צוואה ציצית צניעות צעקה צפוי צרה קבורה קביעות קביעות צדקה קבלה קדושה קול קימה קללה קנאה קנס קרבנות קרובים קרי קריאה קריאת שמע ראיה ראש השנה רבו רבים רבית רגילות רדיפה רועה רופא רחיצה רחמנות רינה ריצה רכישה רפואה רשימת ערכים שאול שבועה שבח שבת שואל כענין שוגג שוחט שחוק שיחה שינה שיעור שיר שכל שכר מצוה שכר שכיר שלום שליח ציבור שם טוב שם שמים שמחה שמיעה שמירה שמש שנאה שפלות שק שקידה שקר שררה שש ששה שתיה שתיקה תהלים תוכחה תולדות תוקע תורה תחבולות תיקון תלמידי חכמים תלמידים תמימות תענית תפילין תשובה תשועה תשעה באב
כל הזכויות שמורות לאתר "פלא יועץ" 2009