פלא יועץ ערך יתרון
זו מדה רעה, שאדם חפץ שיהא לו יתרון על חברו, ולא לבד במלי
דעלמא, שהיא מדה רעה, אשר מנפש ועד בשר מכלה, שלעולם אינו שמח בחלקו, והוא נכשל
במדת הקנאה והתאוה והכבוד, שמוציאין את האדם מן העולם, וכל ימיו מכאובים, שהוא הולך
ומצטמק על טובת חברו והשגת כבודו על שאינו יכול להשיג, והוא יגע להעשיר ולהשיג מה
שאינו יכול להשיג, ונמצא שהימים, אשר הוא חי על האדמה, חיי צער יחיה, ואחריתו יהיה
נבל, אבל אפלו במלי דשמיא אי עביד מצוות ומעשים טובים כדי לעלות במעלות ולעבר את
חברו גם זה חלי רע, ואלו קראם בזהר הקדוש דאנון מערב רב דכתיב בהו
(בראשית ו ד) המה הגברים אשר מעולם אנשי השם, ומתוך
כך מצטער כשרואה חברו עולה במעלות, והיה חפץ שכלם יהיו פחותים ממנו. וכשרואה אחד
שמקצר בעבודת ה', ישמח לבו על שנשאר הוא למעלה לפי דעתו וחברו למטה, וזו רעה גדולה,
שאם על השמח בתקלת חברו בעניני העולם הזה כתיב (משלי יז
ה) ושמח לאיד לא ינקה, כל שכן וקל וחמר השמח בקצר השגת חברו
ובהכעיסו את בוראו, שנמצא שהוא שונא את בוראו וחפץ בצערו, רחמנא לצלן מהאי דעתא,
וגם מתוך שיש לו מדה רעה זו, בשמעו שמשבחין לאחד בחכמתו ובמעשיו, בשרו עליו יכאב,
אך בשמעו שמגנים לאחד, יהיה לו נחת רוח ויחפש גם הוא לתן מום בקדשים, וכהנה רעות
שנמשכות מחמת מדה רעה זו:
ונהי דכתיב (משלי כג יז) אל
יקנא לבך בחטאים, כי אם ביראת ה' כל היום. וכתיב (בראשית ל
א) ותקנא רחל באחתה. ואמרו (בבא בתרא כא,
א) קנאת סופרים תרבה חכמה. זהו לענין שיתאוה גם הוא לעלות במעלות.
וחיב כל אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשי אברהם יצחק ויעקב (תדא''ר
פכ''ה), לא כדי להדמות להם ולא לתפארת ולתהלה ולא על מנת לקבל פרס,
רק לעשות נחת רוח ליוצרו דוקא. והאיש אשר הוא טהור, וכל מגמתו וחפצו לעשות נחת רוח
ליוצרו דוקא, אמור יאמר העבד מי יתן כל עם ה' נביאים (במדבר יא
כט), כי יתן ה' את רוחו, רוח נכון בקרבם, שיחכמו בתורה וירבו
ויגדילו מאד במעשים טובים. ואם אני איני זכאי לכך שחטאתי מונעים הטוב ממני, שהם הם
מסכים המבדילים ביני לבין אבי שבשמים, חס ושלום, לפחות יהיו אחרים שיעשו נחת רוח
לאבי שבשמים, יבוא הטוב מכל מקום. ואם לפניו יתברך שמו הגון לתן לחברי יותר ממני
לפי מעשיו או לפי מפלאות תמים דעים, לפני לא כל שכן, רק אשתדל בכל כחי לעשות נחת
רוח ליוצרי מכל הבא בידי, והוא הטוב בעיניו יעשה. ומה גם במלי דעלמא שכל היתרונות
הם הבל ורעות רוח, ומה יתרון לאדם בכל עמלו, שיעמל להשיג עשר או כבוד, הבל הבלים
הכל הבל, למי שיש לו אפלו מעט מח בקדקדו. ובאמת אמרו (אבות ד
א) איזהו עשיר השמח בחלקו, והוא טוב לב תמיד ועם כל אדם באהבה
וחבה. אשריו בעולם הזה וטוב לו לעולם הבא: