פלא יועץ ערך סיפוק
ספוק בהכרחי היא מדה טובה תפארת לעושיה בעולם הזה ובעולם הבא,
ומדה זו צריכה בין בענין הדירה בין בענין המלבושים בין בענין האכילה ושתיה, כי גרים
אנחנו עלי ארץ כאורח נטה ללון עלי דרך, ומה בצע שיכלה כחו וימיו לבנות עליות מרוחים
חומות וחיל מצירים בכיורים ופטורי ציצים, והוא לקברות יובל במקום צר אמה על אמה,
ארץ חשך וצלמות, הלא טוב לבנות באותו כסף בית נאמן לעצמו, להתענג בעולם שכלו טוב,
ומה בצע ללבש בגדי רקמה ותקות אנוש רמה, הלא טוב להכין לנפשו וכסהו הענן חלוקא
דרבנן, ומה בצע לילך אחר מיני תענוגים אכילות ושתיות, על הנאת רגע עד שיעבר בחכו
ולגרם לנפשו כל חלי וכל מכה, הלא טוב להכין לנפשו מטעמים באחרית הימים, ותתענג בדשן
נפשו ויהיה ברוך בעולם שכלו ארך:
וידוע מאמר רבותינו זכרונם לברכה (שבת קמ,
ב) האי מאן דאפשר לה למיכל נהמא דשערי ואכל דחטי, קעבר משום בל
תשחית. ואמרו שם דליתא להא משום דבל תשחית דגופא עדיף, דוק מנה דבמאי דלא שיך בל
תשחית דגופא, אין הכי נמי דקעבר משום בל תשחית. ונהי שאמרו (ערובין
נד, א) אם יש לך היטב לך, הינו בדרך בינוני לפי מנהג המדינה, כי
גדול כבוד הבריות, ולכן ילבש ויתכסה במה שיש לו כברכת ה' אשר נתן לו, אבל בענין
אכילה ושתיה יצמצם כאשר יוכל בימות החל, וירבה לתן צדקה ולהתענג בשבתות ובמועדים,
וכמו שפרשו על מאמר רבותינו זכרונם לברכה, יהי ביתך פתוח לרוחה, וזה תוכל לעשות
כשיהיו עניים בני ביתך, שתלמדם להאכילם כעניים:
ומה טוב חליפתו שינכה מהוצאותיו וישלח לנשמתו לעולם הבא כי שם
ביתו. ואם קצור קצרה ידו יסתפק במועט מן המעט''ן ויהא שמח בחלקו ועינו תראה על האר,
ג) י מתחת ממנו, כמאמר רבי עקיבא לאשתו, חזי גברא דאפלו תבנא לית
לה, (נדרים נ א). ויתן הודאה על חלקו ועל יחוש כלל
על חסרונו מהתענג בדירות נאות ומלבושים ואכילות, כי באמת כל תענוגי העולם הזה הבל
המה מעשה תעתועים, וכבר העד העיד המלך הגדול אשר טעם וראה כל התענוגים, סוף דבר אמר
הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל (קהלת א ב).
ואיזהו עשיר, השמח בחלקו. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (בבא בתרא קי
ב) שמי שאינו שמח בחלקו עליו נאמר (משלי טו
טו) כל ימי עני רעים. ועל השמח בחלקו עליו נאמר
(שם) וטוב לב משתה תמיד. ואמר החכם
(מבה''כ שער החכמה) סדר הספוק חצי ההוצאה. ודבר בעתו
מה טוב, עת לכנס ועת לפזר לפי המקום ולפי הזמן ולפי מדותיהן של אנשי ביתו, ולפי צרך
שעה ולפי רכושו, טוב איש יכלכל דבריו במשפט. אמצעי שלם: