פלא יועץ ערך אהבת הבנים והבנות
אהבת הבנים והבנות גם כן הטבע מחיבו מאחר שהם עצם מעצמיו ובשר
מבשרו, ואפלו עורבא בעי בני. אבל צריך לזהר שלא תהא אהבה מקלקלת השורה, שלא ליסר
בנו ולהרבות לו געגועין וחבה יתרה, וכבר אמר שלמה בחכמתו (משלי יג
כד): חושך שבטו שונא בנו, ואוהבו שחרו מוסר. ועקר האהבה היא אהבת
הנפש, ונכלל בזה אהבת עצמו, כי ברא מזכה אבא, וכתיב (שם כט
יז): יסר בנך ויניחך ויתן מעדנים לנפשך. לכן יזהר האדם להתנהג עם
בניו בתוכחת מגלה מאהבה מסתרת, הכל לפי מה שהוא הבן: בקטנותו אולת קשורה בלב נער,
שבט מוסר ירחיקנה ממנו (שם כב טו); אבל יזהר האב שלא
להתאכזר על בנו ולהכות אותו בכעסו מכה טריה מכת אכזרי, רק בנחת ינהלנו וברחמים יכנו
על הרגלים, לא במקום שיכול לעשות בו מום כגון בין העינים. וכשהוא יותר גדול תחת
גערה במבין (שם יז י). וידוע (מו''ק
יז, א) שהמכה בנו גדול עובר משום לפני עור וכו', ולא גדול גדול
ממש, אלא לפי מה שהוא הבן ולפי מדותיו. וכשהוא יותר גדול, שאינו מקבל גערה לשון רכה
תשבר גרם (משלי כה טו). ולא יקל בכבודו בפני אחרים
למען לא יבאיש את ריחו. ויותר צריך לזהר במה שהזהירונו רבותינו ז''ל
(שבת י ב), שלא ישנה לבן בין הבנים, כי קשה כשאול
קנאה (שיר השירים ה ו). הכלל הוא: לפי דעתו ומדותיו
של בן, האב צריך להתנהג עמו באפן שלא יחטא, ואם יחטא לו ימהר למחל לו לבל יענש בנו
בסבתו, ולא ידקדק כל כך עמהם, ולפעמים יעשה עצמו כחרש לא ישמע וכאלו אינו רואה,
ולפעמים יבטל רצונו מפני רצונם. וזה כלל גדול הרוצה לזכות את נפשו ונפש בניו אחריו:
והעקר לעשות נחת רוח לפני אבינו שבשמים, ישתדל בכל עז
ותעצומות ללמד את בניו תורה. ומה טוב חלקו ומה נעים גורלו אם יהיו בניו תלמידי
חכמים! ישמח האיש ביוצאי חלציו בעולם הזה ובעולם הבא. ולפחות ימסר נפשו להשתדל בכל
נפשו ובכל מאודו לבל יהיו בניו עמי הארץ, כי רבה רעת עם הארץ באין מבין. כי יש דרך
ישר לפני איש ואחריתה דרכי מות. ואין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד
(אבות ב, ה). ואם לא יוכל לזכות לכל בניו לכתרה של
תורה, לפחות יהיה לו בן אחד בין הבנים תלמיד חכם שתורתו אמנותו. וישפך נפשו לפני ה'
שיהיו בניו בעלי תורה, שלמים במדות ובדעות. וגם יתענה לפעמים על זה, כדי שלא יהיו
חטאתיו מונעים הטוב מבניו. וביותר צריך האדם לפקח עיניו על בנותיו, כי לא ידע האדם
מה יהיה מנת חלקן, לכן יזהר להרחיקן מכל מדות רעות, וללמדן כל מיני מלאכת נשים,
ולהרגילן במעוט שנה ובכל מדות טובות, וליעצן בעצות טובות איך תתנהג עם בעלה בדרך
הישר והטוב באפן שתמצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ובעיני בעלה:
וכל ערום יעשה בדעת, ועיניו תחזינה מחשבות ילדיו ותחבולותיהם,
ולו בכח יגבר להרחיק בנו מהיות איש יודע ציד. ומדבר שקר ירחיקנו, כי האמת יסוד
בנין. ויתאמץ להרחיק בנו מדבר נבלה ומלהוציא מפיו שבועה, וכן ירחיקנו מכל נדנוד
אסור ומן הכעור ומן הדומה לו, ובפרט מחטאות נעורים צריך שמירה יתרה ודעת וזהירות
וזריזות. ואל יאמן בבניו ואל יבטח לומר: לא ירד בני בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד,
כי אין אפוטרופוס לעריות (כתובות יג, ב, חולין יא,
ב). וכל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו (טוכה נב,
א), והרבה ילדות עושה, והרבה חברים הרעים עושים
(סוטה ז א במשנה). ולכן יאזר חיל להרחיק בניו מן
החברותא ככל הבא לידו ולהשתדל עליהם בכל עז שילכו בדרך טובים וארחות צדיקים ישמרו
(משלי ב כ). זהו עקר צער גדול בנים, ולפם צערא אגרא
(אבות סופ''ה). ישמח ביוצאי חלציו בעולם הזה, ותגל
נפשו לעולם הבא:
וגם אהבה זו צריך שתהא נמשכת מאהבת המקום, שישתדל להיות מרבה
לקבץ פועלים למקום, כי זה כל פרי הבנים והבנות שיהיו עושים רצון קוניהם, שאר יהיו
בנים לא אמון בם (דברים לב כ) ההעדר טוב ממציאות
הרע. לכן זה יהיה כל מגמתו באהבת בניו לקים מצות בוראו לעשות נחת רוח ליוצרו: