פלא יועץ ערך עצה
שומע לעצה חכם ותשועה ברב יועץ (משלי יא
יד), ומה טוב שיהא לאדם חבר טוב, איש עצתו יודיענו ואל בינתו אל
ישען, כי כל האדם כוזב, וטובים השנים מן האחד (קהלת ד
ט), ואפלו הגדול יטל עצה מן הקטן, כמו שמצינו בהקדוש ברוך הוא שאמר
(בראשית א כו) נעשה אדם. ונמלך במלאכי השרת, ללמד
אדם דעת שבמקום שאין גדולים וזקנים, יטל עצה מן הקטנים, אבל צריך שיהא אוהב נאמן
אצלו, שאם לא כן יותר טוב שלא יטל עצה ממנו, דשמא ישיאנו עצה שאינה טובה, או שמא
ישיאנו עצה טובה לפי תמו והוא יחשד בכשרים ויניח עצתו, או ילך אחר עצתו ואפשר שלא
יצא טוב לו ויבוא לחשדו. ואין אוהב נאמן לאיש כמו אשתו, לכן אמרו
(ב''ב נט ב) אתתך גוצא, גחין ולחיש לה, אבל מאחר
שדעתן של נשים קלה, יותר טוב שילך אצל חכם שנהנים ממנו עצה ותושיה, ויטל עצה ממנו
שהוא ייעצנו עצה הוגנת על פי התורה, ועל פי הישר בשכל טוב. ומסתמא כל שהוא תלמיד
חכם, הוא נאמן רוח מכסה דבר ומיעץ עצה טובה והוגנת, אפלו אם היה נוגע בדבר, וכל שכן
שעל הרב כיון שאינו סוחר אינו נוגע בדבר:
וראוי לאדם לתן עצה טובה בכל לבו אפלו לשונאו, וכמו שכתב בספר
החסידים (סי' קלד) אי משום כדי לצאת ידי שמים, ואי
משום שחברו יחשדנו ויניח עצתו ויעשה להפך, ובזה ינקם ממנו. ואף אם בטובת חברו יוצא
נזק לו אל יחוש, כי בשכר זאת ה' ישלם לו טובה כפילה. ואם רוצה לחוש לעצמו, לא משום
זה יתן עצה שאינה הוגנת, אלא יחשך עצמו מן העצה ויאמר, אין בי עצה, לך אצל אחר, וכל
העצות ישמע, וישא ויתן בדבר, וימלך בקונו ויתפלל אליו שיתקנהו בעצה טובה מלפניו,
ועצת ה' היא תקום (משלי יט כד):